Het wonen op een plaas - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu Het wonen op een plaas - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu

Het wonen op een plaas

Blijf op de hoogte en volg Lea

19 September 2013 | Zuid-Afrika, Somerset West

Alweer iets meer dan een week geleden stond ik veilig en wel op vliegveld Kaapstad. Àfgehaald door Frederike die ook bij stichting Kimon en Helderberg Uitreik werkt en die ook nog eens mijn huisgenootje is. We konden een huisje huren op een ‘plaas’ met het uitzicht op de wijnvelden en de Helderberg. Een plaas is echt een Afrikaans woord voor een boerderij/bedrijf. Meestal een groot grondgebied waar meerdere huizen op staan, ook vaak van de werkers die er wonen. Op onze plaas worden de huizen gewoon gehuurd door verschillende mensen, waaronder wij dus. Het is echt heerlijk om zoveel natuur om je heen te hebben! Alles begint hier te groeien en te bloeien omdat het hier lente is. Af en toe met hevige buien, kou en veel wind. En ze verwachten de komende dagen zelfs nog sneeuw in de bergen.

De dag na mijn aankomst had ik gelijk mooi de gelegenheid om met Frederike mee te gaan en een Bijbelles op een school te volgen. Een school waar in verschillende klassen elke week een Bijbelles wordt gegeven. Prachtig om de kinderen naast de schoolbanken te zien staan en in koor ‘Good morning, mrs Luiten’ te horen zeggen. Dat doet je toch echt denken aan vroegere tijden!

Naast de bezoeken aan deze school ben ik deze week verschillende projecten langs geweest. Vanmorgen bijvoorbeeld hebben we een bezoek gebracht aan een school en 2 kleuterscholen. Ook op deze scholen wordt er gelegenheid gegeven om de kinderen al jong met de Heere Jezus in aanraking te brengen. En verbazingwekkend dat jonge kinderen (zelfs kleuters!) de aangeleerde Bijbelteksten hardop voordragen, gepaard met de bijbehorende gebaren om het beter te kunnen onthouden. Het was zo jammer dat ik vandaag geen foto’s heb kunnen maken van deze kinderen. Een grote groep kinderen op de mat, op hun knietjes voor de ‘juf’, gespannen luisterend naar het verhaal dat verteld wordt. Als je dat ziet, dan is dat zo enorm bemoedigend!

Omdat ik me vooral wil richten op kinderevangelisatie, heb ik vooral nog scholen en Bijbelclubs bezocht waar kinderevangelisatie wordt gedaan. Helderberg heeft naast dit ook veel andere projecten gericht op ontwikkeling, opleiden van lokale werkers, verzorgen van ontbijt op scholen etc. Een aantal hoop ik ook nog hiervan te zien.

Naast dit alles zijn Frederike en ik druk bezig om het huisje in te richten. Stapels bouwpakketten liggen klaar om in elkaar gezet te worden: bureaus, stoelen, kasten. Voorlopig zijn we hier nog even zoet mee. Stukje bij beetje wordt het hier gezellig en bewoonbaar!

Bedankt voor alle reacties op mijn vorige bericht. Heel leuk dat zoveel mensen meeleven!!

• 19 September 2013 - 22:23

Liesbeth Luiten:

Ha lieve Lea! We kunnen niet wachten tot je volgende bericht. Fijn dat je veilig aangekomen bent. Succes met wennen en 'inwerken'. Ik ga je blog zo uitprinten voor Gerrit. Veel liefs uit Buttinge

• 19 September 2013 - 22:24

Lisette:

Leuk om weer wat v je te lezen! Mooi verhaal..
    Maak er maar een gezellig plekje van!
    liefs Lisette

• 20 September 2013 - 09:28

Peter Van Wijngaarden:

Dag Lea, Ik ben blij en dankbaar te lezen over alle zegeningen die je tot heden hebt ontvangen. Geniet ervan!
    Zegen en hartelijke groet, Peter

• 20 September 2013 - 09:58

Andreas:

Ha Lea,

Succes en maak er wat moois van! De foto's zien we wel verschijnen.

• 20 September 2013 - 10:34

Fam De Bruin:

Wij wensen jullie veel succes opbouwen van de inrichting van jullie woning. Bovenal Gods zegen op alles wat jullie mogen doen.gr kees en mien.

• 20 September 2013 - 10:55

Aristha:

Leuk om te lezen hoe het met je gaat! Gods zegen met je werk daar.

• 20 September 2013 - 14:51

Ad En Helma:

Lieve lea wat een een pracht stukje weet je gedragen door ons gebed veel zegen van onze God !

• 20 September 2013 - 20:25

Christiaan:

Beste Lea

Leuk om zo je reis te volgen, wat je allemaal doet in zuid afrika,

Groetjes Christiaan

• 20 September 2013 - 20:40

Pieternel :

hoi lea wat 'n mooi werk mogen jullie daar gaan doen Gods zegen toegewenst
    en ook veel gezelligheid met elkaar
    'n hartelijke groet uit hardinxveld.

• 20 September 2013 - 21:42

Nita Van Wingerden:

Dag Lea, wat leuk om zo toch een beetje mee te leven met wat jij daar allemaal doet... Fijn dat je een huisgenootje hebt. Hopelijk voel je je snel "thuis" en Gods zegen in je werk toegewenst.
    Groetjes uit Hardinxveld

• 20 September 2013 - 23:25

Carin:

Ha Lea,

Gaaf om je verhaal te lezen! Veel suc6 en plezier bij alles!!

• 21 September 2013 - 20:10

Lucas:

Ha zus,

Als ik moet helpen... dan zeg je 't wel hè? ;-) Geniet van je plaas!!

• 21 September 2013 - 22:44

Brv, Gerda:

Dag lea,

Leuk hoor om wat van je te horen/ lezen. Fijn dat je goed aangekomen bent, en dat je ook al wat werk heeft mogen doen. Succes met de inrichting van je huisje, en we hopen dat je een fijne tijd daar mag hebben, ook met je huisgenote, en we wensen je van harte Gods onmisbare Zegen ,en Zijn nabijheid in alle dingen. een hartelijke groet van de ,,Buurtjes

• 22 September 2013 - 14:34

Ger&Lyd:

Gaaf Lee! Leuk om weer iets van je te lezen. Succes met settelen, maar gaat je zeker lukken :).
    Liefs ons

• 22 September 2013 - 14:47

Anja De Jong:

hoi Lea,
    ik heb net je uitzenddienst beluisterd ...spijt da tik het nú pas gedaan heb :-)
    wat een mooie dienst en wat een grote en goede God hebben wij!
    Veel Zegen toegewenst op je weg en in je werk in de wijngaard van God

• 22 September 2013 - 19:49

Cecilia De Wet:

Beste Lea. dit was gaaf om jou verlede Dinsdag by die Bybelstudie te ontmoet. Volgens Deter werk jy soms saam met Louise Theron. Sy is 'n goeie vriendin van my, dra asseblief aan haar groete oor. Daar was toe inderdaad sneeu op die berge, maar was vandag nie 'n pragtige helder dag nie? Tot later.