Phambili - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu Phambili - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu

Phambili

Blijf op de hoogte en volg Lea

30 September 2013 | Zuid-Afrika, Somerset West

Nummer 38 kreeg ik nadat ik 5 Rand op tafel had gelegd. Iets minder dan 50 eurocent voor het meelopen in een optocht van de zondagsschool. Een stukje stof, waarop het grote cijfer prijkte, werd met spelden op mijn rug geprikt. Het voelde alsof ik vanaf dat moment deel uitmaakte van deze groep. Ik als enige blanke werd onderdeel van deze groep kleurlingen.

Die ochtend was ik in alle vroegte mijn bed uitgestapt. Vandaag zou ik voor het eerst de mensen ontmoeten van het project Phambili. Ik had al wat verhalen over dit project gehoord. Phambili opgericht vanuit een kerk (Bethesda) in een armoedige wijk in het dorp Strand. Het streven om mensen in de directe omgeving met Jezus te confronteren. Daadwerkelijke hulpverlening bieden door een kamer van de kerk beschikbaar te stellen voor een tandarts. Kinderen die moeite hebben met lezen, huiswerkbegeleiding bieden. En nu: een Bijbelclub starten zodat ook de kinderen in de buurt bereikt worden met God. De noodzaak werd me duidelijk in een gesprek. Dit gebied moet een gebied van God worden waar alleen de enige, ware God gediend wordt. Wat er nu heerst is een geest van: drugs- en alcoholverslaving, tienerzwangerschappen, gebroken gezinnen, moedeloosheid en wanhoop. ‘Zelfs onder kinderen is zo enorme boosheid’, werd er tegen me gezegd. Ik weet: God heeft de macht om dit te doorbreken en om mensen radicaal tot Hem te brengen. En ik geloof dat GEBED zo’n machtig wapen is dat God omwille van Zijn Naam dit gebied tot Zijn gebied wil en gaat maken.

Om het project Phambili en de mensen beter te leren kennen, werd mij voorgesteld om zaterdags mee te lopen met een funwalk van de zondagsschool. En dat was bijzonder om mee te maken! Door de straten van de wijk ‘Rustenhof’ hebben we een uur gelopen. Veel bekijks van mensen, getoeter van taxi’s die voorbij reden. We gaan voorbij moderne, luxe huizen en voorbij golfplaten huisjes. Door opgeruimde straten en straten waarbij het afval opgestapeld ligt. De verschillen zijn groot. Er zijn veel gedachten die door mijn heengaan: wat zou het geweldig zijn als voor wanhoop, hoop kwam. Voor moedeloosheid, vertrouwen. Voor verslaving, verlossing. In plaats van de boze, dat de Geest van God regeert in harten en levens van mensen!

Deze week hoop ik verschillende keren dit project te gaan bezoeken en hoop ik onder andere mee te denken met het opstarten van de Bijbelclub voor kinderen. Ik weet dat er veel gebeden wordt voor evangelisatie- en zending. En dat moedigt mij aan door te vragen of jullie specifiek willen bidden voor:
- dit project Phambili. Wat zou het geweldig zijn als veel mensen in de buurt bereikt worden met het Evangelie. Bid alsjeblieft dat veel kinderen tot geloof in de Heere Jezus zullen komen. Bid dat levens van mensen radicaal zullen veranderen!
- wijsheid en inzicht. Ik hoop o.a. met dit project aan de slag te gaan, maar ik heb nog zoveel te leren wat betreft cultuur, problematiek etc. Bid dat God me zal leiden in het doen van de juiste dingen en dat ik met vrijmoedigheid het Evangelie mag brengen!

  • 01 Oktober 2013 - 09:52

    Marieke & Andreas:

    Mooi Lea, daar gaat het om: hoop, vertrouwen, verlossing en Gods Geest in de harten en levens van mensen (teweeg) brengen. Veel zegen en volharding toegebeden van ons beiden.

  • 01 Oktober 2013 - 14:37

    Paulien De Ruiter:

    Hoi Lea,
    Mooi om weer van je te lezen! We zullen zeker bidden!
    Gr. Paulien

  • 01 Oktober 2013 - 20:52

    Annelieke:

    Wat mooi dat je een project gevonden hebt! Veel zegen en kracht voor deze week! Ik bid mee!

  • 01 Oktober 2013 - 23:07

    Lucas:

    We bidden voor jou en het project! Wat zou het geweldig zijn als ook die wijk in handen komt van Koning Jezus.

  • 02 Oktober 2013 - 22:28

    Esther:

    De Heere is bij je! Hij zal zeker dit werk zegenen! Jij mag een middel zijn om Zijn Woord in de kinder harten te strooien! Shalom!

  • 03 Oktober 2013 - 08:30

    Ger, Lyd & Rafa :-):

    Heej zus, gaaf om weer iets van je te lezen. We wensen je ontzettend veel zegen toe. Vinden het zo mooi dat je dit doet. We zullen voor je bidden.
    Liefs van ons

  • 09 Oktober 2013 - 19:54

    Liesbeth :

    Ha Lea,

    Even laten weten dat ik aan je denk!

    Groetjes van Liesbeth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lea

Lea Luiten

Actief sinds 21 Juli 2012
Verslag gelezen: 820
Totaal aantal bezoekers 34072

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 09 September 2017

4 jaar Zuid-Afrika

18 April 2013 - 29 Juni 2013

All Nations

Landen bezocht: