Die Afrikaanse taal is ‘n baie snaakse taal - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu Die Afrikaanse taal is ‘n baie snaakse taal - Reisverslag uit Somerset West, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu

Die Afrikaanse taal is ‘n baie snaakse taal

Blijf op de hoogte en volg Lea

22 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Somerset West

Tussen het bezoeken van de clubs en de Bijbelklassen door probeer ik mijn Afrikaanse en Engelse taal wat meer op peil te brengen. Het Afrikaans heb ik vooral nodig tijdens de clubs. De meeste kleurlingen in deze omgeving spreken het Afrikaans als moedertaal en dus de kinderen ook. Tussen de bedrijven door pak ik mijn boeken er maar weer eens bij en probeer ik wat woorden en zinnen in mijn hoofd te stampen. Het is heerlijk dat het Afrikaans zoveel op het Nederlands lijkt, maar toch vergis je je soms behoorlijk als ze de woorden net even iets anders zeggen. En soms denk je ook wel eens van: ‘natuurlijk, waarom zijn wij daar als Hollanders niet opgekomen!’
Het is toch logisch als je voor het woord ‘rennen’ het woord ‘hardloop’ gebruikt of voor het woord ‘trainingspak’ het letterlijke ‘sweetpak’. Woorden waar wij een heel andere betekenis aan geven is bijvoorbeeld het woord ‘oulik’ dat ze hier kennen. Dan denk ik meer aan ouderwets of ouwelijk. Maar heb je het hier over ‘oulike mense’ dan bedoel je toch echt dat die mensen erg aardig/vriendelijk zijn. Als je dat woord zelf voor het eerst gebruikt, klinkt dat toch wel echt heel vreemd in je eigen oren.
Leuk zijn ook de afscheidsgroeten ‘mooi bly’, ‘lekker dag’, ‘mooi loop’. En het is oppassen geblazen als je het woord ‘amper’ hoort. Dat betekent hier ‘bijna’.

Nog een aantal leuke woorden:
Laptop = skootrekenaar
Giraffe = kameelperd
Nijlpaard = seekoei
Tippex = flaterwater
Winkelen = inkopies doen
Douche = stort
Verdrietig = hartseer

Voor het eerst heb ik gisteren een Bijbelverhaal verteld in het Afrikaans. Dat was spannend, ook of de kinderen mij kunnen volgen in het nog gebrekkige Afrikaans. Maar met alle liefde en geduld verbeteren ze me als ik een woord fout zeg. Het was goed om te zien dat ze toch zo stil hebben geluisterd en daarna bijna alle vragen goed konden beantwoorden (het was trouwens het verhaal van de opwekking van Lazarus).

Dankie vir jullie e-pos, beriggies en veral julle gebede! Ik was vorige week zo verwonderd dat de Bijbelclub bij Phambili zo goed was gegaan. De kinderen hebben zo stil geluisterd terwijl ze anders zo praterig en lacherig zijn. Daar heb ik echt de hand van God ingezien. Jullie gebeden voor de kinderen en de clubs zijn zo waardevol. God werkt op het gebed! Dank daarvoor!

Liefde en 'n baie lekker dag vir julle almal!

  • 22 Oktober 2013 - 12:50

    Elisabeth:

    Gaaf Lee! Mooi om te horen dat 't vorige week goed is gegaan! Liefs

  • 22 Oktober 2013 - 14:07

    Esther:

    Heel mooi om te lezen Lea! Inderdaad echt een grappig taaltje!

  • 22 Oktober 2013 - 15:43

    Andreas:

    Knap hoor, twee talen tegelijk leren en praktiseren. Leuk om zo'n inkijkje te hebben! Zet 'm op hè.

  • 22 Oktober 2013 - 20:24

    Jonathan En Marianne:

    Ha lee, effe een berichtje via mijn skootrekenaar, mooie grappige taal.
    Fijn dat alles goed gaat, liefs van ons allen.

  • 22 Oktober 2013 - 22:33

    Mark En Petra:

    Lieve Lee,

    Fijn om weer wat van je te horen! Machteld bidt iedere avond voor je of er veel kinderen mogen komen om naar de Bijbel te luisteren.... Liefs van de Verhelsten

  • 23 Oktober 2013 - 14:47

    Cora:

    Hallo Lea,
    Wat mooi om je zo te volgen,2talen leren,lezen, best intensief ....
    Maar allerbelangrijkste is dat je de kinderen van hun Heer en Heiland vertelt.
    Mooi werk,maar ook niet altijd even gemakkelijk,denk ik zo...
    Je gedachten zullen ook zeker in Nederland zijn,bij je familie,en vrienden,
    Wij wensen je weer een goede tijd daar,en wachten weer op je volgende mail..
    Hart gr Cora.

  • 23 Oktober 2013 - 21:30

    Lucas:

    Grappig en ook erg mooi! Leuk om zo af en toe eens wat te horen. Veel zegen! Kusje van Elnathan...

    Neline & Lucas

  • 23 Oktober 2013 - 22:46

    Nellie Den Hollander:

    Lieve Lea,
    wat een leuke taal! fijn hoor dat het zo goed ging op de bijbelclub.

    Gods zegen, Nellie den Hollander

  • 24 Oktober 2013 - 21:43

    Zacharias:

    Leuk en mooi om te lezen!

  • 26 Oktober 2013 - 19:48

    Peter Van Wijngaarden:

    Dag Lea,
    Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Tel je zegeningen....
    Bij ieder bericht is er toch weer een klein beetje pijn om het gemis, maar dat wordt overvleugeld door de vreugde doordat je zo wordt gezegend en in jou de kinderen van Kaapstad.
    Zegen en hartelijke groet, Peter

    NB: deze week was onze zoon Pieterjan in Kaapstad. Niet gezien zeker....? :)

  • 26 Oktober 2013 - 20:22

    Belinda:

    Flaterwater is de winnaar!

    Het is heel erg leuk om je belevenissen te lezen

  • 31 Oktober 2013 - 22:35

    Renske Krijger:

    Hoi Lea,

    Wat leuk om je blog en nieuwsbrief te lezen! Ik kan me voorstellen dat het enorm wennen is. Zo te lezen doe je prachtig werk in Gods koninkrijk. Veel zegen!

    Hartelijke groet,
    Johan & Renske, Walther, Justin en Quinten Krijger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lea

Lea Luiten

Actief sinds 21 Juli 2012
Verslag gelezen: 3266
Totaal aantal bezoekers 34097

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 09 September 2017

4 jaar Zuid-Afrika

18 April 2013 - 29 Juni 2013

All Nations

Landen bezocht: