Indrukken van de eerste week - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu Indrukken van de eerste week - Reisverslag uit Gordons Bay, Zuid-Afrika van Lea Luiten - WaarBenJij.nu

Indrukken van de eerste week

Blijf op de hoogte en volg Lea

21 Augustus 2012 | Zuid-Afrika, Gordons Bay

Een week lang Zuid-Afrika, dat is een week lang alleen maar nieuwe indrukken opdoen.

Vooral de eerste twee dagen sinds aankomst duizelde het me. Opeens ben je in een kindertehuis beland waar ze je hulp hard kunnen gebruiken omdat ze op dit moment maar met drie vrijwilligers werken. Je werkt met inlandse mummy’s op twee units die zo snel Engels praten dat je ze niet altijd kunt verstaan. Hetzelfde van toepassing op de kinderen. Met hun Afrikaans/Engelse tongval is het vaak maar wat lastig om te weten wat ze bedoelen. En wat denk je van het links rijden op de weg in een auto waarvan het stuur rechts zit. Knipperlicht aan de rechterkant en ruitenwissers links. Maar al te vaak gebeurt het dat je ze andersom gebruikt ;).

Maar als je al deze indrukken laat bezinken, dan ervaar je pas goed hoe geweldig het werk in dit kindertehuis is. Bij aankomst verwelkomen de kinderen je uitbundig. Ze zijn al op de hoogte gebracht dat auntie Lea en auntie Anita een tijd lang mee zullen helpen in het Goeie Hoop huis. Spontaan als ze zijn, word je al snel bedolven met omhelzingen en vinden ze het maar wat leuk dat er nieuwe aunties zijn gekomen. Al snel worden we ingezet met allerlei taken. Doordeweeks is het de kinderen naar school rijden en ’s middags weer halen. De kinderen gaan naar verschillende scholen, al naar gelang of er een plek beschikbaar was. Overdag zorg je voor de baby’s en de peuters/kleuters. Vanaf 14.00 komen de eerste kinderen weer terug uit school. En dan mogen we ze de rest van de dag vermaken, als het mooi weer is buiten, als het regent binnen. In het weekend zijn de inlandse mummy’s er grotendeels niet, dan zorgen wij om de beurt voor de kinderen. Heerlijk om met al de kinderen zondag naar de kerk te gaan en daar een Afrikaanse preek te horen die goed te volgen is!

Momenteel ben ik me ook aan het inlezen over de achtergronden van de kinderen. Het is ongelooflijk wat deze kinderen al op jonge leeftijd hebben meegemaakt. Begrijpelijk wordt dan wel waarom ze soms zo heftig kunnen reageren, op volwassenen maar ook op elkaar. Begrijpelijk wordt dan ook dat juist deze kinderen, naast structuur en duidelijkheid, veel liefde en zorg nodig hebben die ze in hun jonge jaren gemist hebben. Dat ze voelen dat er onvoorwaardelijk van hen wordt gehouden.

Woensdag hoop ik voor het eerst mee te gaan met Lydia (veldwerker) naar de Bijbelclub. Op kleine afstand van het Goeie Hoop huis staan de townships van Kaapstad, Khayelitsha genoemd. Duizenden mensen wonen hier in krotten. Als je er langs rijdt, verbaas je je over de vele mensen die op straat te vinden zijn. Iedereen leeft buiten. A.s woensdag hoop ik de Bijbelclub in deze wijk mee te maken. Ik heb er veel zin in om mee te mogen helpen. Volgende keer horen jullie er meer over!

Ik vind het geweldig om te lezen/horen dat er zo meegeleefd wordt. Iedereen heel hartelijk dank voor de mooie kaarten, bemoedigingen en mailtjes van de afgelopen weken. Dat doet je ontzettend goed als je ver weg van familie, vrienden en gemeente zit!

Bij deze wat foto’s over het kindertehuis ‘Goeie Hoop’, de kinderen en ons dagje uit bij de pinguins (ja ja die leven hier ook, tenslotte zitten we dicht bij de Zuidpool ;).

  • 21 Augustus 2012 - 10:59

    Petra:

    Hoi!

    Ik kan me voorstellen dat het je duizelt! Maar je hebt een geweldige taak! En wat een prachtige natuurfoto`s!!

    Veel liefs van de Veenendaalse Verhelsten

  • 21 Augustus 2012 - 11:01

    Jeannette Van Der Kleijn-Luiten:

    Indrukwekkend wat je voor indrukken opdoet, lieve Lea. Dit is toch heel anders dan je gewend was. We wensen je veel wijsheid en sterkte toe om dit mooie werk te volbrengen. We denken aan je en veel lieve groeten van ons, Anton en Jeannette.

  • 21 Augustus 2012 - 12:32

    Marieke:

    Ha Lea,

    Wat missen wij jou zeg! Maar zoals ik lees is dit heel mooi en dankbaar werk. Gaaf dat jij daar voor inzet. Gods zegen he!

    Liefs Mriek

  • 21 Augustus 2012 - 12:37

    Robert En Henrike:

    Beste Lea,

    Wat een indrukken! Mooi dat je daar verschil mag gaan maken! Sterkte bij het acclimatiseren. Veel plezier en Gods zegen bij het werk met degenen die je nodig hebben!

    Groet,
    Robert en Henrike

  • 21 Augustus 2012 - 12:38

    Lisette:

    He Lea,

    Wat een mooi verhaal en mooie foto's!
    Mooi om te zien wat voor werk jij daar doet!
    Als ik iedere keer in de ib kamer kom geeft het toch een raar gevoel dat je zoooo ver weg bent!
    Veel goeds en Gods kracht toegewenst!

    Liefs Lisette

  • 21 Augustus 2012 - 13:07

    Gerrit En Liesbeth:

    Hé Lea!
    Fijn wat van je te horen / lezen.
    Wat een enige foto's. Vooral met die kinderen op de schommel.
    We hopen dat je een hele mooie en gezegende tijd zult hebben.
    Heel veel liefs,
    Gerrit en Liesbeth

  • 21 Augustus 2012 - 15:11

    Hennie:

    Ha Lea,

    Super wat van je te horen! We moeten veel aan je denken en zijn heel benieuwd hoe het daar met je gaat. Dus... dan is zo'n weblog echt fijn!
    Je begrijpt dat je naam hier regelmatig valt en dat we je erg missen. 't Is best stil zonder buurvrouw;-)
    'k Kan me goed voorstellen dat er veel op je afkomt. Hopelijk voel je je er snel thuis! Fijn dat je zoveel voor de kinderen kan en mag betekenen! En dat in allerlei opzicht!
    Veel plezier, sterkte, maar vooral Gods zegen toegewenst in al het mooie werk.

    groetjes Hennie

  • 21 Augustus 2012 - 15:25

    John V. B.:

    Ha Lea,

    Fijn om wat van je te lezen! Wat een ervaringen allemaal! Heerlijk dat God je zo wilt gebruiken!
    Van harte Zijn zegen in alles!

    Hartelijke broedergroet,

    John

  • 21 Augustus 2012 - 16:15

    Elisabeth:

    Ha Leetje, wat leuk om te lezen zeg! En wat een mooie foto's.. :) Kga ze zo direct aan moe laten zien. Die kindjes in de schommels hebben mijn hart al gestolen. Wat een schatjes!
    Geef Nola een drukkie.. ;-) Liefs, lies

  • 21 Augustus 2012 - 16:32

    Mirjam:

    Ha Lea,

    Wat leuk om je indrukken te lezen en je foto's te bekijken.

    Hier op school missen we je echt. Als ik iets niet wist en het aan jou vroeg, wist jij het altijd...

    Succes met alles daar in het verre Afrika in het dankbare en mooie werk wat je daar mag doen.

    Gods zegen!

    Groetjes, Mirjam

  • 21 Augustus 2012 - 19:40

    Petrine:

    Hoi Lea,

    Wat een andere wereld waar je in terecht gekomen bent zeg! Maar ik denk ook wel heel mooi als je ziet wat je voor de kinderen daar mag betekenen.

    We denken aan je hoor!

    Groetjes van Petrine

  • 21 Augustus 2012 - 20:56

    Petra:

    Hoi Lea,

    Wat een belevenissen/indrukken in zo'n korte tijd zeg! Leuk dat we op deze manier met je mee kunnen leven. Als je die foto´s ziet met die lieve snuitjes en weet dat er zoveel leed achter schuilt, ben je denk ik blij en dankbaar dat je wat voor ze kunt betekenen en dat in allerlei opzicht.

    Hier op school missen we je ook hoor. Vandaag hadden we je eigenlijk ook nog ergens voor nodig, ha ha!
    Maar ja een belletje naar Zuid-Afrika kost toch net iets te veel he... Weet niet eens of er daar wel een telefoon aanwezig is...

    Ik wens je Gods zegen toe en hoop gauw weer iets van je te horen via je weblog!

    Groetjes Petra

  • 21 Augustus 2012 - 21:00

    Margaret:

    Ha Lea,

    Mooi om te lezen! Echt heel leuk al die foto's!
    Ben benieuwd naar je ervaringen met de Bijbelclub.

    Groetjes,
    Margaret

  • 21 Augustus 2012 - 21:58

    Lucas, Neline En Elnathan:

    Wow, bijzonder! Erg mooi om te lezen. Veel plezier en sterkte in alle dingen!

    Liefs,
    ons

  • 22 Augustus 2012 - 11:47

    Willie De Jong:

    Ha Lea,

    Wat leuk om te lezen wat je doet. Zeker de foto's die je geplaats heb geven een idee.... Ik ben benieuwd hoe het vandaag gaat met je. De manier van bijbelclub houden zal anders zijn als in Nederland. Hopelijk mag het zegenrijk zijn.

    Hartelijke groet Willie

  • 22 Augustus 2012 - 20:19

    Debora Kalis:

    hallo juf luiten,

    juf ik heb via marjolein deze site gekreegen. ik mis uw heel erg het is heeeeel leuk in de klas.hoe is het daar? met mij gaat het goet. Ik hoop dat uw goed werk mag doen.en ik hoop dat de heere het werk mag zegenen.


    hartelijke groeten,debora kalis van de wijngaard

  • 23 Augustus 2012 - 09:19

    Tina :

    Hoi Lea,

    Wat ontzettend leuk om je verhaal te lezen!
    Mooie foto's ook. Krijgen we een idee hoe het daar is.
    Ben benieuwd hoe je bijbelclub gisteren was.
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.

    Groetjes, Tina

  • 24 Augustus 2012 - 17:36

    Ruben:

    Hey Lea,
    Wat, leuk om al die reactie's te lezen en ook van debora die in jouw klas zit.
    Wat, een byzondere foto waar jij samen met anita op de foto staat in, de reisverslagen.
    Ik, hoop dat je veel geluk en Gods zegen mag krijgen in de twee maanden in zuid-afrika.
    Ik, mis je wel hoor?
    Gisteren was het heel erg druk in huize Luiten, toen ik, dan jarig was. Op de drukkerij heb ik, cake getrakteerd die heeft moeder gebakken samen met elisabeth.
    Morgen ga ik, ook trakteren op de zorgboederij buyskerke.
    Ik, vind het ook heel erg jammer dat je volg. week zaterdag er niet bij bent als moeder jarig is en, dat we dan naar het doornse gat gaan.
    En, dan zijn andreas & marieke er natuurlijk ook niet bij.
    Je krijgt ook nog de groetjes van jacolien simonse & wout spruyt.
    Ik, had dinsdag gehoord van jacolien dat ze dan vertelde dat nina jacolien gesproken had via mobiel dat ik, dan de groetjes moest doen aan jou.

    Hart. Groetjes Ruben, jacolien & wout

  • 27 Augustus 2012 - 10:34

    Nellie:

    Hoi Lea,

    Heerlijk dat je al zo enthousiast kunt zijn over je eerste dagen op Goeie Hoop !
    Die foto van het kindertehuis met de regenboog erboven...bijzonder !
    Ik dacht tussen al die bruine schatjes ook Noxolo te ontdekken, knuffel haar van ons hé !
    We gaan haar over een paar weken voorstellen...
    Veel kracht en wijsheid toegewenst hoor, we houden ons op de hoogte via je weblog !

    groetjes, Nellie

  • 27 Augustus 2012 - 20:34

    Buurvr.Gerda Adv.:

    Dag Lea,

    Leuk om zo wat van je belevenissen te lezen. En wat zal er veel op je afkomen, wat een indrukken.
    Maar wat een prachtig werk waar je daar je steentje aan bij mag dragen, en deze kinderen met wijsheid en liefde mee mag omringen.
    Het is wel heel vreemd hoor Lea, iedere keer als ik je auto zie denk ik, o ja, Lea is in Africa, toch nog wel vreemd hoor.
    Gods zegen en veel liefde en wijsheidd toegewenst, en gebeden van de Buurtjes Advokaat

  • 27 Augustus 2012 - 21:06

    Karl:

    Hoi League.

    wat een mooi verhaal om te lezen en wat een mooie foto's. Van harte Gods zegenende nabijheid toegewenst.

  • 27 Augustus 2012 - 21:09

    Karla:

    League moet uiteraard lea zijn.....

  • 27 Augustus 2012 - 23:05

    Niels Schuurman:

    Ha Lea,

    Wat mooi zeg; al je belevenissen. Leuk om te lezen!
    Zet 'm op, veel succes en geniet van alle mooie momenten!

    Groetjes,
    Niels

  • 31 Augustus 2012 - 07:28

    Ger & Lyd:

    Heej stoere zus,

    we vinden het zo gaaf dat je deze stap gezet hebt. We gaan je volgen en voor je bidden!! Je zult zeker tot zegen zijn voor al die lieve mensen.
    Zeg, wat is je postadres? Dat worden nu iedere maand 2 kaartjes naar Afrika :)

    Heel veel plezier, zegen en succes gewenst. We zijn trots op je en houden van je!

    Liefs Lyd

  • 31 Augustus 2012 - 15:52

    As:

    Ha die Lea,

    Ik ben trots op je! We blijven je volgen!!

  • 03 September 2012 - 19:42

    Tante Janny:

    Lieve Lea,

    Indrukwekkend en wat een wereld van verschil! Wat kun je er een liefde kwijt!
    't Zal ook best zwaar zijn........'k denk, dat je er ook veel energie van krijgt.
    Sterkte bij dit mooie werk en God's zegen en nabijheid toegewenst.

    groetjes, tante Janny.

  • 22 Maart 2013 - 21:56

    Annelize:

    hallo oude juf haahah ik vind het echt heel mooi dat u dit werk doet!!! ik vind het ook knap want ik zou het niet volhouden zonder dat ik naar huis kan hoor!!!!!

    groetjes annelize

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lea

Lea Luiten

Actief sinds 21 Juli 2012
Verslag gelezen: 1019
Totaal aantal bezoekers 34117

Voorgaande reizen:

09 September 2013 - 09 September 2017

4 jaar Zuid-Afrika

18 April 2013 - 29 Juni 2013

All Nations

Landen bezocht: